Zuid-Afrika 2018 dag 12

22 oktober 2018 - Hoedspruit Nature Reserve, Zuid-Afrika

Dag 12 alweer, ik begin echt te wennen hier in Ku Sungula wat een luxe. De mensen die hier werken zijn erg vriendelijk en de accommodatie en het eten geweldig. Het hoofd gebouw is omgeven door een prachtige tuin, waar ook een zwembad ligt naast een terras en lounge plek met uitzicht op een drinkplaats voor de wilde dieren, een top locatie.  Ook de andere gasten zijn top. Er zijn twee Zweedse dames waar ik niet zo veel contact mee heb, en dan nog een echtpaar met haar zus, Henk Elly en Marjan, waar ik veel mee optrek. Erg aardige mensen die leuke verhalen te vertellen hebben. Gisteren middag weer een game drive gedaan. het weer was geweldig, zonnig en windt stil, zeer aangenaam. Al rond rijdend kreeg de gids een bericht dat er een zwarte Neushoorn gespot was door andere gidsen (er rijden zo'n 15 jeeps rond van andere lodges) en werdt onze safari een Ferrari safari. Met 60 tot 70 km/uur door de bush rijden is erg spannend,  een attractie op zich zelf. Na 10 min kwamen we aan bij de Neushoorn waar nog 3 andere jeeps waren, wat een prachtig beest. Er waren ook 2 Olifanten aanwezig, en het was een totaal andere ervaring dan in Krugerpark. We hadden veel meer het idee dat we echt in het wild waren en niet in een park (dat idee had ik in Krugerpark ook al maar hier nog meer). Na verschillende foto's en filmpjes gemaakt te hebben zijn we verder gegaan op zoek naar andere dieren. We hielden pauze bij de rivier waar het uitzicht magnifiek was en natuurlijk werden we vergezeld door 4 Olifanten die kwamen drinken (helaas aan de andere kant van de rivier). Ik hoef niet te vermelden dat we daar allemaal enorm genoten hadden. Na de pauze nog even rond gereden, en toen de schemer intrad stuiten we op 2 Leeuwinnen die een Waterbok gespot hadden. Nou zeg, zou de dag dan afgesloten worden met een live jacht. De gids achtte de kans erg klein, daar het open weer was en bijna volle maan waardoor de Waterbok de leeuwinnen ook beter kon zien. Tijdens het donker worden scheen de gids (het zijn er trouwens 2, een stuurt Vujani en de ander zit voor op de motorkap op een stoel, Ridwel) met een lamp op een leeuw, die daar ogenschijnlijk geen last van had. Dit leverde natuurlijk mooie beelden op. een prachtige game drive. Dank u dank u. Het avond eten was ook weer geweldig, gisteren kregen we Kingfisch, en vandaag was het Struisvogel biefstuk welke erg mals en lekker was, lekker flesje wijn erbij en weer een top avond. Jullie snappen dat slapen geen probleem is, en de volgende morgen weer vroeg op voor een bush walk die ik samen met Oupa deed. Met zijn tweeën op pad door de bush, Oupa met een geweer en erg veel kennis van de bush, en ik met een flesje water. Super interessant hoe de natuur in elkaar zit, alles is verbonden met elkaar en ieder dier, plantje en boom heeft elkaar nodig en zijn eigen plaats/functie. Ongelofelijk wat die man allemaal ziet, dieren op grote afstand (wat niet het doel was van deze trip, meer het kijken naar sporen en de functie van de bomen,  dieren  en planten) uiteraard sporen, maar ook uitwerpsels zeggen erg veel, (het verbranden van Olifanten poep opent je sinussen en ruikt lekker) dingen die wij. normaal echt missen. Hij kan aan de afdruk van een Impala zien of deze zwanger is, Wauw. Bij terug komst ontbijt, waar we getrakteerd werden op een show van Zwijnen (Pumba) die ruziede met Bavianen uiteraard om eten (bij de waterplaats) Genieten. Vanavond weer een game drive en dan morgen afscheid nemen van deze bijzondere plek om door te gaan naar de Panorama Route. Veel groeten uit Ku Sungula.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade