Zuid-Afrika 2018 dag 10 en 11

21 oktober 2018 - Hoedspruit Nature Reserve, Zuid-Afrika

ijk Zo, ik leef weer. Helaas de laatste dagen in het Krugerpark geen Wifi gehad, wel lekker rustig moet ik zeggen alhoewel ik het ook een beetje mis, schrijven wordt steeds leuker. Na het vertrek uit Tree Too, wat overigs erg sfeervol en gezellig was (en een paar goede tip voor het Krugerpark gekregen) op weg naar het park. Daar aangekomen heb ik nog getwijfeld om een verrekijker te kopen, maar ja thuis ligt een mooie op me te wachten en ik besluit om gewoon nog een keer terug te komen. Zonder kijker ga ik op pad (heb ik eigenlijk helemaal niet nodig, want Aarendsoog hi hi). Het valt op dat het erg droog en dor is, maar algauw spot ik mijn eerste dieren. Eerst op een afstand olifanten maar later (en ook een dag later). veel dichterbij. Indrukwekkend om dieren in hun natuurlijke omgeving te zien, totaal anders dan in een dierentuin. In Afrika zijn er veel minder regels dan in Nederland, zo kun je zelf rond rijden in een park met levensgevaarlijke dieren, je mag niet uit de auto gaan, maar er is niemand die je tegen houdt. Het park is zo immens groot dat je vaak het gevoel hebt er alleen rond te rijden, natuurlijk komen op sommige plekken veel mensen samen, maar vaak rijd je alleen, erg prettig. De mensen houden zich ook goed aan de regels (snelheid's limiet ed). Daar waar een mooi dier gespot wordt is het wel een beetje dringen geblazen maar verder verloopt het keurig. Het is erg lastig om Vannuit de auto foto's of filmpjes te maken en algauw loop ik tegen de beperking van mijn camera aan (wat best een goed ding is). De volgende keer maar iets met een grootere lens aanschaffen, dit is echt de moeite waard. Ik kan jullie wel prima een indruk van het park en deze vakantie geven en heb best leuke filmpjes gemaakt. Leeuwen die een prooi verdedigen, 50 Olifanten die langs lopen, en een echtpaar Struisvogels met jongen die on the move zijn, erg mooi en indrukwekkend. Ook de omgeving wisselt elkaar enorm af, van extreem droog tot oasis tot grasvlaktes en bergen. Zeer weids en groots. Ook veel foto' gemaakt van bomen, dor en groen. Bomen zijn geweldig. Het park zelf is 380 km lang en 60 km breed en heeft een totale oppervlakte van 20.000 km2, er leven 147 soorten zoogdieren, meer dan 500 soorten vogels, 114 soorten reptielen, 227 soorten vlinders en 336 soorten bomen (natuurlijk heb ik ze allemaal gezien en geteld, klopt) Uiteraard zeer veel Giraffe's Zebra en enorm veel Impala's gezien. Twee keer een Luipaard zelf, alhoewel de eerste keer het ook een huis kat had kunnen zijn zo ver weg was hij/zij. De tweede keer lag hij/zij in een boom duidelijker zichtbaar. vogels zijn veel schichtiger en moeilijk te fotograferen, wel prachtige exemplaren gezien. Elke dag in het park zit je zo'n 10 uur in de auto en dan heb je nog het gevoel niet alles gezien te hebben. S'avonds slaap je in kampen/lodges Dit heeft veel weg van Centerpark, maar dan rustiger (geen schreeuwende kinderen enz), de huisjes zijn klein en eenvoudig maar verder erg netjes, en bij elk huisje staat  een vuurkorf/braai, gezellig om bij een kampvuur een wijntje te doen. Tijdens de lunch ga je ook naar zo'n park wat best grootschalig is. De tweede dag ontdekte ik Tshokwane wat een picknick plek is waar ze ook eten serveerde, erg gezellig en lekker. zeker een aanrader. Na 3 dagen in het park verder naar een privé park waar ik nu zit. Dit park staat in verbinding met Krugerpark, maar onder begeleiding kun je wel off road om dichter bij de dieren te komen. Gisteren middag de eerst game drive gehad, maar op een paar Giraffe's, Impala's en vogels na niets gezien. Het was ook erg koud en nat. De accommodatie is geweldig, prachtig gelegen en erg luxe. De bediening, het eten en de huisjes zijn helemaal top, puur verwennerij. HEERLIJK. Vanmorgen voor het ontbijt weer een game drive gehad en nu een paar leeuwinnen gezien (wel op afstand natuurlijk). Je zit met een man of 8 in een open jeep wat best een beetje eng is, maar onze gids verzekerde ons dat een leeuw dit als eengeheel zien en dus niet interessant. Uitstappen of gaan staan wordt een heel ander verhaal. Na de drive een heerlijk ontbijt gehad, en nu relaxen tot 13.30 uur voor de lunch. Dan rond 16.00 uur weer een drive. De mensen die hier nu zijn, zijn erg aardig en het klikt goed. Hier op het terras is het heerlijk rustig met uitzicht op een drinkplaats voor de wilde dieren, genieten dus. Tot morgen en groeten uit Zuid-Afrika.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mark:
    21 oktober 2018
    Ziet er geweldig uit. Fijn dat je het zo naar je zin hebt in Zuid Afrika. Ik geloof dat Gordon daar een huis heeft en zich eenzaam voelt dus er is een plekje voor jou daar en in zijn hart😂🤣😂🤣! Veel plezier nog en tot zaterdag.
  2. Gonnie:
    Fantastisch, volgende keer 2 extra plaatsjes dan komen Marc en ik mee
  3. Marlou:
    21 oktober 2018
    Ziet er geweldig uit helemaal top
    Geniet er nog van 😃
  4. Jos Caeijers:
    22 oktober 2018
    Lekker genieten op die mooie plek in de bush! Nog bedankt voor de tip voor picknick plek Tshokwane in het Krugerpark. Altijd leuk om te horen! Vandaag heb ik een afspraak met een klant die deze week naar Zuid-Afrika vertrekt en ik heb gelijk deze plek opgenomen in de route op de (voorgeprogrammeerde) TomTom die elke klant van mij mee krijgt.
  5. Rik Bouman:
    22 oktober 2018
    Goed actie, is echt een leuke plek om te eten, thanks
  6. Rik Bouman:
    22 oktober 2018
    Ik zal Gordon jou nr geven als ik hem zie, en heb erg zin in Zaterdag.
    De volgende keer dat ik ga huren we wel een bus, er zijn meer mensen die mee willen, gezellig.
    En ja genieten gaat vanzelf.