Zuid-Afrika 2018 dag 13 en 14

23 oktober 2018 - Pilgrimsrest, Zuid-Afrika

Zo de laatste game drive vandaag, benieuwt wat het oplevert. Na een tijdje rondgereden te hebben komen we een prooi tegen die in een boom hangt, dat betekent een Jachtluipaard, en die zie je net zoveel. Helaas staat de boom waar de prooi in hangt op het terrein van de buurman, en mogen we daar niet komen. Alhoewel   er geen hek staat houd Vujani zich keurig aan de regels (als hij betrapt wordt raakt hij zijn vergunning kwijt). Ze hebben al eerder toestemming gevraagd maar dat niet gekregen, veel politiek daar. Vanaf het punt waar we wel mogen komen kunnen we de Luipaard bijna niet zien (zelfs met verrekijker erg lastig). Teleurgesteld gaan we verder hopend op meer geluk. Later komen we nog wel veel Zebra's, Giraffes en een paar Olifanten tegen, en een van die laatste besluit een beetje met onze jeep te gaan spelen tot grote schrik van de dames die achterin zitten. Vujani besluit snel verder te rijden, een jonge stier zegt hij die een beetje ondeugend is, erg komisch. Terug bij de Lodge gekomen wacht ons een verassing, een Braai (bbq). Gezellig zitten we in een halve cirkel om een kampvuur waarachter de Braai aanstaat. De Lodge heeft een chef in dienst (vandaar dat het eten elke dag erg goed is) en ook nu weer smaakt het voortreffelijk. Na de nodige flessen wijn wordt het toch weer tijd voor bed. De volgende dag een beetje uitslapen, en dan na ontbijt afscheid nemen van de dames en heren van de Lodge. Het valt niet mee om te gaan want afgelopen dagen zijn we als koningen behandelt, echt super vriendelijk en gezellig. Enige emotie valt hier en daar wel te bespeuren. Maar ja verder dus, op weg naar de Panorama route. De weg erna toe wordt steeds mooier, maar eenmaal daar aangekomen zijn de uitzichten echt adembenemend, niet normaal hoe mooi het hier is. In het begin van de avond kom ik in mijn laatste slaapverblijf aan hier in Afrika. Na zo'n 7 km in het pikdonker, over een steile kronkelende gravel weg in de middel of nowere gereden te hebben (ik wist zeker dat het goed kwam, ahum) was daar ineens Mount Shaba Lodge. Ook hier weer erg mooi (de kamer dan want de rest zie ik morgen) heerlijk gegeten (wel een beetje aangekomen deze vakantie) ga ik morgen de rest bekijken, en dan verder naar Johannesburg. Het einde is in zicht. Nou de laatste groet uit Zuid-Afrika, vanuit thuis de afsluiter.

1. Henk & Mia:
    24 oktober 2018
    Nou Rik, wij hebben genoten van je mooie verhalen en foto's en eenmaal thuis zal dit nog vaak onderwerp van gesprek zijn.
    Goede reis terug en tot zondag.
  2. Gonnie:
    26 oktober 2018
    Geniet nog van je laatste dagen in Zuid Afrika. Wij verwachten straks een mooi foto album met alle foto's